donderdag 24 januari 2013

Mijn Jeugd en het Noordzeekanaal

Noordzeekanaal



Hierbij kort de geschiedenis van het ontstaan van het Noordzeekanaal.



Het meeste is te vinden op de website van het Zaan Industrieel Erfgoed.

http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/pages_1/skepies%20kaike%2001.html

Ook is op website van Wikipedia veel te lezen over het ontstaan van het Noordzee kanaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordzeekanaal


Wat in de vergetelheid lijkt te zijn geraakt is het monument van Ir. W.A. Froger, een van de grondleggers voor het graven van het Noordzeekanaal. Op de Spaarndammerdijk, ter hoogte waar nu de ingang van het Brediusbad is en tegenover de nieuwe vestiging van Gamma, stond een gedenknaald ter herinnering aan Ir. W.A. Froger die Amsterdam de weg naar de zee wees. Het heeft nog een tijd op de kop van de Piet Heinkade/Oostelijke Handelskade gestaan, echter daar vandaan is het wegens de nieuwbouw aan de Piet Heinkade elders opgeslagen. Eigenlijk zou het weer op de oude plaats – aan de Spaarndammerdijk - teruggeplaatst moeten worden.


Op de steen is te lezen:
"Ter nagedachtenis aan Willem Anthonie Froger
1812 - 1883
Die Amsterdam een nieuwe weg naar de zee wees."

2 opmerkingen:

  1. Ik zag het monument dit weekend voor het eerst staan in het Flevo park, naast tennis baan Tie breakers, op een recent gerenoveerd stukje waar eerder een groen-opslagwerf stond.
    Gr Reinoud

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een vraagje, kunt er een foto van maken en deze naar mij toe mailen?
      Mijn e-mail adres is: peter.perger@planet.nl
      bij voorbaat mijn dank.
      Gr. Peter Perger

      Verwijderen